8 opruimtips van een professional organizer

Een opgeruimd huis zorgt voor rust en overzicht. Deze 8 opruimtips van een professional organizer maken het opruimen makkelijker en effectiever. Door een duidelijke structuur aan te brengen en spullen op een logische vaste plek op te bergen, voorkom je chaos en stress. Een duidelijk systeem houdt je huis georganiseerd en dat is fijn voor je brein. Heb je hulp nodig bij het opruimen van je huis?

opruimtips professional organizer

Slimme opruimtips, ruimte voor rust

  1. Begin klein

  2. Werk in tijdsblokken

  3. Analyseer je ruimte en maak een plan

  4. Bekijk je spullen, kies voor kwaliteit en functionaliteit

  5. Maak 3 categorieën: weggooien, doneren of verkopen

  6. Gebruik opbergdozen, bakken en manden en label deze

  7. Hang het op

  8. Maak een opruimroutine

1. Begin klein

Tegen opruimen kan je flink opzien en vaak schuif je het voor je uit, waardoor het zich opstapelt. Daarom is het slim om klein te beginnen. Bijvoorbeeld met een rommellade of een horizontale werkplek zoals een bureau. Wanneer je klein begint, heb je sneller resultaat. Dat kleine stapje zorgt ervoor dat je dopamine aanmaakt en dat stofje geeft de power om de rest ook aan te pakken.

2. Werk in tijdsblokken

Een opruimklus kan veel tijd in beslag nemen. Bepaal daarom tijdsblokken (voor bepaalde taken of ruimtes) en zet een kookwekker of timer hiervoor, zodat je ook geregeld pauze hebt. Op deze manier werk je niet te lang door aan een onderdeel, waardoor je het doel uit het oog verliest. Door je aandacht even te weerleggen, kan je verrassende inzichten krijgen.

3. Analyseer je ruimte en maak een plan

Kijk goed naar de ruimte die je wil gaan aanpakken en bedenk wat je wil bereiken. Maak een opruimplan dat bij daarbij past. Dat kan bijvoorbeeld meer ruimte maken zijn of een betere indeling van een plank of lade. Maak het zo concreet mogelijk. Een plan maakt het opruimen makkelijker omdat je weet waar je naartoe werkt. Zolang je die focus hebt, raak je minder snel afgeleid, en bereik je je doel sneller.

4. Bekijk je spullen, kies voor kwaliteit en functionaliteit

Niet het makkelijkste onderdeel, maar deze stap mag je niet overslaan. De belangrijkste keuze gaat hier eigenlijk al aan vooraf, namelijk in de winkel bepalen of je het echt nodig hebt. Dus nu het in huis ga je even streng zijn voor jezelf. Selecteer je spullen op basis van nut en kwaliteit. Bewaar alleen wat je echt gebruikt of spullen die belangrijk zijn. Een van de vragen die Marie Kondo hier gebruikt is: Does it spark joy? Dit helpt om geen spullen te bewaren waarmee je huis te vol wordt en ruimtes zijn functie verliezen. Alleen je lievelingsspullen blijven over, hoe fijn is dat!

5. Maak 3 categorieën: weggooien, doneren of verkopen

Misschien heb je weleens het tv-programma ‘Je huis op orde’ gezien? Waarin een volledig huis leeg wordt gehaald en alle spullen worden uitgestald in een grote hal. Dan weet je dat het maken van drie categorieën bij het opruimen heel goed werkt. Deze categorieën zijn: weggooien, doneren of verkopen. Hierdoor kun je sneller beslissingen nemen. Belangrijk hierbij is om aan het einde van de klus, de spullen ook daadwerkelijk weg te brengen naar kringloop of recyclestation, ander ga je misschien weer dingen terugpakken.

6. Gebruik opbergdozen, bakken en manden en label deze

Dit is misschien wel het leukste onderdeel van opruimen. Mooie en handige opbergdozen, bakken of manden aanschaffen om je spullen in op te bergen. Let op! Doe dit pas na de vorige stap! Je moet namelijk eerst weten wat er (over) blijft. Naast het beter gecategoriseerd houden van je spullen kan je hier je VTwonen skills op loslaten. Maak het helemaal af door de opbergers te labelen, zo weet je precies wat waar in zit. Transparante bakken achter deurtjes en in lades maken het nog overzichtelijker.

7. Hang het op

Gebruik verticale ruimte door opbergers op te hangen aan muren of deuren. Instagram staat vol met creatieve oplossingen en Ikea-hacks om dit zelf te maken en ruimte te besparen. Denk altijd eerst goed na over het gebruiksgemak van je spullen. Hoe vaak je iets gebruikt bepaalt hoe makkelijk je erbij moet kunnen. Functionaliteit gaat voor design en dat gaat prima samen. Kom je daar niet helemaal uit? Ik help je graag.

8. Maak een opruimroutine

En hoe nu verder? I’ve got you! Stel een gedetailleerde opruimroutine op, voor de ene ruimte is dat een dagelijks rondje bij de andere ruimte wekelijks. Hiermee voorkom je dat je weer in je oude patroon belandt en de rommel zich opstapelt. Een tip om dit goed vol te houden is om de taken op te delen in bite size pieces. Oftewel behapbare duidelijke taakjes, want als de taak te groot is, ga je uitstellen. Dus het valt of staat met een precieze omschrijving van wat en wanneer. Dat is even een klusje, maar deze is eenmalig. En je mag best voor jezelf een gouden stickersysteem aanleggen als je daar blij van wordt. Voor leuke ideeën kun je The Home Edit Workbook aanschaffen.

Jouw huis laten opruimen?

Wil je jouw huis laten opruimen door een professional organizer? Dat kan! Ruimtevol helpt je om jouw huis weer op orde te krijgen. Van alleen een keuken of speelkamer tot een heel huis of een garage, alle mogelijkheden zijn er. Neem contact op en ik denk graag met je mee om over een plannetje om je huis zo snel mogelijk opgeruimd te krijgen.